Utolsó kommentek

  • Fari: tudom peti kösz az infókat csak tudod semmi kedvem nem volt kijavítgatni miután már tárgytalanná v... (2009.11.05. 19:53) angol előadás
  • spyke: sajnos nem nyertek meg a fiuk a vb-t, "csak" harmadikak lettek... (2009.11.05. 01:42) angol előadás
  • citromosjegestea: :):) Ügyi! Mókás! (2009.10.29. 13:57) Várjátékok 2009
  • Fari: ki vagy te? nem biztos hogy olvasod ezt de talán az e-mail címed sem ismerős (2009.09.29. 17:53) .
  • Kagai: A házi thx. (2009.09.29. 16:52) .
  • bbbbalint: köszkösz (2009.06.09. 16:16) biosz a bálintnak
  • Fari: ott van nem látod?? (2009.06.03. 15:06) matek
  • jama999: És hol a Thálész tétel meg a bizonyítása? (2009.06.02. 16:05) matek
  • k@szi: Lehet, hogy egy kicsit félreérthetően fogalmaztam... bocs szerintem is neked van igazad Fari, nem ... (2009.04.23. 18:07) Angol fordításos házi
  • Gracz0: Teljes mértékben egyetértünk veled Fari, és még szeretünk is érte!!(Sipi biztos) Mi se csicskulu... (2009.04.23. 16:51) Angol fordításos házi
  • Utolsó 20

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

A reneszánsz

2009.01.21. 15:31 :: Fari

A reneszánsz
 

           A középkort követő művelődési korszak. Példaképének az antikvitást tekinti, az eszményi gondolatai pedig a felvilágosodásban folytatódnak. A szó (olasz, francia eredetű) jelentése újjászületés. Az antik kultúrának az újjászületése, ahhoz való visszatérés. Az antikvitást tökéletesnek tartotta, szemben az általa barbárnak és sötétnek tartott középkorral. 

1.      Viszonya a középkorhoz

A tagadva megőriz elve érvényesül e tekintetben, vagyis nem teljesen ellentéte a középkornak, annak ellenére sem, hogy nem tartotta fényes időszaknak.

2.      Ideje

1300-as évek (trecento) korától egészen az 1600-as évekig, bár a végét pontosan nem lehet megjelölni, mivel a barokk helyenkénti változó erősségétől függött a kor határa.

3.      Honnan

Itáliából, Firenzéből jött, ahol erős értékváltás volt, melynek háttere az erős polgárság, mivel a reneszánsz ideológiája a polgárság volt.

A változások:
    • Létrejön a bankvilág
    • Kereskedelem, felfedezőutak
    • Új polgári foglalkozások jönnek létre
    • A tudományok óriási fejlődésnek indulnak
    • Orvostudomány fejlődése
    • A művészetekben megjelennek az arányok, és inkább a testre helyeződik át a hangsúly.

4.      Világképe

·         Monoteista világkép

·         A keresztény szemléletmód továbbra is megmarad

·         Nem materialista, azaz nem az anyagi dolgokban hisz

·         A hangsúly az evilági létre helyeződik

·         Kényelem pompa szeretete aszkézis

·         Testiség

·         Higiénia, tisztaság

·         Hírnév, becsvágy jellemző

·         Kialakul a mecenatúra, azaz a művészetek támogatása, pl.: a Medici-család

·         Felfedező, kutató szenvedély

·         Nyelvtanulás (a nyelve nem a latin volt)

·         Lineáris időszemlélet (a jövő a fontos)

·         Egyéni erkölcs à sok esetben gátlástalansághoz vezetett

·         Természetszeretet 

5.      Emberképe

Sokoldalúan művelt, önmagát megvalósító, kibontakozó, individuum személyiség volt jellemző és az ideál. Individuum = sok egyéni tulajdonsággal bíró személyiség. Megjelenik a humanizmus is, ugyanis az volt az individuum világképe. A humanizmus tehát a reneszánsz szellemi áramlata, mely csak részben azonos az ókorival. 

⇒A műveltséget tekinti legfontosabbnak. Az ókorban ehhez társul a mértékletesség, az arányok, az arany középút és a közösségi célok. A reneszánszban is az alap a műveltség, csak itt a mértéktelenség a jellemző, az emberek nem ismertek határokat. Egyéni célok, egyéni érdekek, egyéni erkölcs, aminek gyakran gátlástalanság lett a vége (a világ ma is sokszor ilyen).

6.      Filozófiája

Új platonizmus. Elkészültek Platón műveinek fordításai. Ez egy életszerű, fejlődésre épülő filozófia. Nem elvont okoskodás, változatosabb, fejlődőképes filozófiai tanítás.

A reneszánsz dráma
 
Shakespeare: Rómeó és Júlia
 
1.     A dráma háttere
A XV. század végén Anglia még nem tartozott Európa jelentős országai közé (Mo. kb. 4 000 000 lakos). Az uralkodó család két ága közt másfél évszázados véres küzdelem folyt.
Ennek lezárásáról VIII. Henrik gondoskodott, aki hosszabb időre megerősítette hatalmát, és uralkodása alatt fejlődött a flotta, a kereskedelem, az egyház, a bankvilág, és sikerült visszaszorítania a spanyolokat.
Őt I. Erzsébet királynő követte, akinek uralkodása alatt a nagy tengeri hadjárat során az angolok legyőzik a spanyolokat, és nagyhatalommá válik Anglia. Minden fellendül az országban, a királynő pedig sikereket ér el. Kialakult a belső rend, viszont ez egy átmeneti időszak (reneszánszàújkor) volt, ami feszültségekkel volt tele. 
2.     Az angol dráma
Az egyetemek felől indul (Oxford, Cambridge). A színjátszásból indul. CR. Marlove és Ben Jonson volt a két legismertebb és legkedveltebb író, akik korukban sokkal népszerűbbek voltak, mint Shakespeare. Shakespeare így a kor 3. legnagyobb írója lett „csak” (itt alakult ki a Shakespeare-rejtély, ami azt vitatja, hogy ő „Isten másodszülött fia” vagy egy „felkapaszkodott varjú”). Ekkor könyvnyomtatás is folyt már. Pontosan életének határait sem ismerjük, a két fennálló lehetőség 1564-1616 vagy 1554-1613.
3.     A drámajátszás előzményei
Közvetlenül a középkori színjátszásból alakult ki a színpadtechnika, és többféle színpadfajta volt:
·         Szimultán
Többszintes, kb. 40 m hosszú színpadrendszer, melyen akár egyszerre több helyen is folyhatott előadás.
·         Procecciós
A város különböző pontjain állították fel a színpadokat, és a város különböző pontjain voltak a jelenetek.
·         Kocsiszínpad
Kocsikra készítették el a díszleteket, és így a másik helyszínt csak be kellett tolni.
Különböző műfajok alakultak ki:
·         Misztériumdrámák
Egy-egy bibliai történetet adtak elő
·         Mirákulum
Mindig szentek életét dolgozták fel a művekben
·         Moralitás
Valamilyen fogalmat állítottak a színpadra (bűn, kapzsiság, halál)
4.     A shakespeare-i színház
A XVI. század fordulóján 10 színháztársulat működött Londonban. Az első helyszínek fogadó –és kocsmaudvarok voltak. Shakespeare a Globe színháznak dolgozott, mely egy nyolcszögletű épület volt, de belülről kör alakú, amire a neve is utal. Nyitott épület volt, csak természetes fényeket használtak a megvilágításhoz, így az előadások csak délután 3-tól kezdődtek. Egy-egy előadás 2-2,5 órás lehetett. A színpadnak 3 része volt:
·         Emelet, ahol az erkélyjelenetek voltak
·         Belső színpad, a „hálószoba”
·         Külső színpad, az „utca”
A köznép a színpad mellett a nézőtéren állt, míg a nemesek kis székeikkel a színpad széléről élvezték az előadást, eltakarva mindent a köznép elől.
Függönyt és díszleteket nem használtak, a szövegből derült ki mindig, hogy hol játszódik a jelenet. Díszes jelmezekben voltak a színészek, amely a nemesi származásra utalt. A jelenetek határát a szereplők számának 1-el való megváltozása jelentette. A színészek csak férfiak voltak.
5.     Shakespeare korszakai
I. korszak (-1600)
Királydrámákat ír legtöbbet, de víg műveit is ekkor írja meg. Ezt Vidám korszaknak is nevezik. Főbb művei:
·         Vízkereszt, vagy amit akartok
·         Nagy hűhó semmiért
·         Rómeó és Júlia
·         Szentivánéji álom
·         Tévedések vígjátéka
II. korszak (1600-)
Meghal I. Erzsébet, Jakab kerül a trónra. Ekkor írja meg nagy tragédiáit. Főbb művei:
·         Othello
·         Hamlet
·         Lear király
·         Julis Caesar
·         Antonius és Cleopatra
III. korszak (élete vége)
Színműveket ír, főbb művei:
·         Téli rege
·         A vihar
Szonetteket is írt, jelenleg 154 db szonettjéről tudunk.
6.     Shakespeare-i szonettforma
·         Szereplőiben mindig volt egy ifjú férfi és egy ún. fekete nő
·         Ebből a 3 személy kapcsolatáról sok találgatás folyt, és folyik ma is
7.     Rómeó és Júlia
·         Forrásai
§         A mű alapötlete az ókorig nyúlik vissza, Ovidius átváltozások c. művében már van egy ehhez hasonló történet:
Családi viszályàszerelmesek elszakadnakàvéletlenek soraàtragikus befejezés
§         Dante: Isteni színjáték à két család viszálya már itt is feltűnik
§         1520-as években egy veronai románc történet az alapja a műnek. Ennek címe Guiletta és Romeo volt.
§         2 novella is feldolgozta, melyeket angolra fordítottak
§         A dráma ideje: vasárnap reggeltől péntek hajnalig
§         1595-ban írta meg, amikor még nem volt követelmény az eredetiség.
·         Műfaja
Tragédia, az első, amelynek a szerelem áll a középpontjában.
·         Téma
Szerelem és gyűlölet szembeállítása. A szerelem 3 féleképpen fordul elő a műben.
1.      Rómeó+Róza
Platói (a nőalaknak nincs teste)
Reménytelen
Boldogtalan
Pózokra épül
Testetlen
Rómeó a szerelembe szerelmes
2.      Paris+Júlia
Ésszel kötött
Gyakorlatias
Szenvedély nélküli
Számító
3.      Rómeó+Júlia
A tiszta érzések szerelme
Vad szenvedély
Szexualitás
Gátlástalanság
Meggondolatlan
Féktelen
·         Fő konfliktus
Egy kettőségből születik
 
Reneszánsz szabadságvágy
Régi feudális erkölcsök
Szabad párválasztás
Szülői önkény, érdekházasságok
 
·         A dráma légköre
Mindvégig baljós, több dolog előrevetíti a tragédiát, a véletleneknek nagy szerepe van a műben.
·         A mű szerkezete
1.      Felütés
Utcai csetepatéàhír az ősi gyűlölködésről
2.      Bonyodalom
A bál, ahol egymásba szeret az ellenséges család két gyereke + az erkélyjelenet, ahol megtagadják családjukat.
3.      Fordulópont
Rómeó megöli TybaltotàJúlia ellentétes érzelmei, száműzetés, szertefoszlik a remény a kibékülésre.
4.      Tetőpont
A kriptajelenet Rómeó haláláig, addig bízhatunk, hogy a harmónia helyreáll.
5.      Végkifejlet
A szerelmesek tragikus sorsukkal váltják meg az ősi ellenségeskedést családjaik között. Haláluk veszteség, de harmóniateremtő is egyben.

 

Szólj hozzá!

Címkék: irodalom

A bejegyzés trackback címe:

https://fari.blog.hu/api/trackback/id/tr73893608

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása